“De beste tips voor e-mailmarketing”

Je hebt een mooie website gemaakt voor jouw eigen bedrijf en je wil gaan starten met de verkoop van jouw product. Hoe kan je ervoor zorgen dat klanten jouw website gaan bezoeken? En hoe weten de klanten welke producten jij verkoopt?
De beste oplossing hiervoor is om een mailinglijst op te stellen zodat jij jouw klanten via een nieuwsbrief op de hoogte kan houden van de nieuwste ontwikkelingen. Dit klinkt heel makkelijk, maar er zijn toch een aantal punten waar je goed rekening mee moet houden. Lees hier waarom een nieuwsbrief een aanwinst kan zijn voor jouw bedrijf en wat belangrijk is.

Wat is het doel van een nieuwsbrief?

Je hebt het vast vaak voorbij zien komen als je op het internet iets zoekt; reclames waarin jou een gratis E-book wordt aangeboden over een onderwerp waar jij eerder informatie over hebt opgezocht. Je hoeft alleen jouw e-mailadres even in te vullen en je krijgt het E-book gelijk gratis in jouw mailbox. Jouw gegevens staan dan opgeslagen in de e-maillijst van het bedrijf en zij zullen jou vanaf nu regelmatig nieuwsbrieven sturen om jou op de hoogte te stellen van andere producten die ze verkopen of nieuwe informatie die ze willen delen. Mooie manier om aan nieuwe klanten te komen toch? Hoe werk het versturen van zo’n nieuwsbrief nu precies? En wat zijn de voordelen van deze vorm van e-mailmarketing?

Met het versturen van nieuwsbrieven bouw je een relatie op met jouw klanten door regelmatig contact met ze te hebben en ze op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in jouw bedrijf. Ook zorg je ervoor dat er genoeg mensen jouw website bezoeken zodat jij jouw producten of diensten kan blijven verkopen. Het is belangrijk om een duidelijk doel te hebben wat je wil bereiken naar de klanten toe. Denk goed na over de doelgroep en de boodschap die je wilt uitdragen. Ook is het belangrijk om een goede stijl te gebruiken in de nieuwsbrief die past bij de uitstraling van jouw bedrijf. Denk hierbij aan het juiste lettertype en de toon en taalgebruik.

    Hoe zit het met de privacy van klanten?

    Er zijn verschillende programma’s die je kan gebruiken om een nieuwsbrief te versturen. Voorheen was Mailchimp het meest populaire gratis programma hiervoor, maar omdat de regels rondom de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) zijn aangescherpt voldoet dit programma niet meer aan de eisen die gesteld worden. Omdat Mailchimp een Amerikaans bedrijf is zou het dus kunnen betekenen dat de gegevens van jouw klanten door de Amerikaanse Inlichtingendiensten ingezien kan worden en dat wil je natuurlijk niet. Op dit moment vinden er wel gesprekken plaats tussen de Verenigde Staten en Europa over de wetgeving, maar op dit moment is dat nog niet definitief.

    Welke programma’s kan ik wel gebruiken voor mijn e-mailmarketing?

    Hieronder een aantal tips voor overige gratis email marketingprogramma’s die wel veilig te gebruiken zijn:

    Mailerlite
    https://www.mailerlite.com/

    Mailerlite kan je gratis gebruiken tot aan 1.000 subscribers en je kan 12.000 mails per maand versturen. Als je meer dan 1.000 subscribers hebt zal je bij moeten betalen en dan kan je wel onbeperkte mails versturen. Alleen krijg je bij de gratis versie geen live-chat support en kan je niet gebruik maken van templates voor jouw nieuwsbrief. Ook staat het logo van Mailerlite in jouw e-mails die je verstuurt.
    Dit programma heeft veel goede recensies en wordt vaak gebruikt binnen Europa. Het voldoet aan alle eisen rondom de AVG wetgeving.

    Sendinblue
    https://www.sendinblue.com/

    Bij Sendinblue maakt het niet uit hoeveel contacten je hebt, maar je kan maar 300 e-mails per dag versturen. Om mee te starten is dit een uitstekende optie, maar zodra je gaat uitbreiden in jouw klantenkring zal dit niet voldoende zijn. Voor de Lite versie betaal je €19,- per maand en is er geen limiet aan het aantal mails dat je per dag verstuurt. Ook krijg je dan e-mailsupport, wordt het logo van Sendinblue niet getoond in de mail en kan je gebruik maken van A/B testing. Dit houdt in dat de klanten in 2 of meer groepen worden verdeeld waarbij zij verschillende nieuwsbrieven toegestuurd krijgen. Vervolgens wordt er gekeken welke versie hogere conversie heeft opgeleverd en dus meer resultaat heeft gehad.

    Laposta
    https://laposta.nl/

    Laposta is een Nederlands bedrijf waarbij je gratis nieuwsbrieven kan versturen naar 2.000 contacten met een maximum van 12.000 e-mails per maand. Je hebt alleen ondersteuning per mail en het logo van Laposta wordt onderaan de nieuwsbrief vermeld.

    Get Response
    https://www.getresponse.com/

    Bij Get Response kan je gratis een ongelimiteerd aantal nieuwsbrieven versturen aan maximaal 500 contacten. Ook kan je gebruik maken van een aantal gratis templates voor de nieuwsbrief en kan je ook een gratis website met 1 landingspagina maken.

    Wil jij liever jouw e-mailmarketing uitbesteden?

    Ondanks dat de genoemde programma’s een hoop mooie functies hebben die jou kunnen helpen bij het versturen van jouw nieuwsbrief kan het allemaal toch nog erg ingewikkeld zijn. Running your Marketing kan jou helpen bij al jouw vragen rondom het versturen van nieuwsbrieven. Ook kunnen wij alles rondom de nieuwsbrief opstarten zodat jij geen tijd hoeft te besteden aan research rondom de verschillende programma’s en de opzet hiervan.