“De broncode van de op 4 na grootste zoekmachine ter wereld ligt op straat”

Bijna 45 GB aan broncode bestanden van de Russische techgigant Yandex zijn vermoedelijk gestolen door een voormalig werknemer die gedeeltes van de broncode van Yandex bloot heeft gelegd. Maar wat is Yandex? Yandex is de grootste zoekmachine en technologiebedrijf in Rusland en de op 4 na grootste zoekmachine ter wereld. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten, waaronder  dus een zoekmachine, maar ook Yandex mail; e-mail, Yandex translate; vertaal serive, Yandex maps; online kaarten, Yandex news; nieuws, Yandex taxi; taxiservice, cloudopslag en meer.

Belangrijke rankingfactoren door Yandex zichtbaar

De bestanden, genaamd “Yandex git sources”, bevatten ook belangrijke rankingfactoren voor de zoekmachine van Yandex, die bijna nooit openbaar worden gemaakt. Deze bestanden werden op 25 januari gepost als torrentbestand en dateren uit februari 2022. Yandex bevestigt dat de bestanden niet zijn gehackt, maar door een voormalig werknemer zijn gelekt. Verder geven ze aan geen dat het geen bedreiging is voor de gebruikersgegevens of prestaties van het platform zijn.

Yandex, de vierde grootste zoekmachine op basis van volume, concurreert hevig met Google en volgt veel van Google’s rankingfactoren.

Het Yandex lek is opzienbarend

Het lek is opvallend omdat het februari 2022 is gebeurd, toen Rusland een volwaardige invasie van Oekraïne begon en een voormalig directeur van Yandex beschouwt het lek als politiek. Het lek heeft geen beveiligings- of structuurele implicaties, maar de onthulling van de 1.922 rankingfactoren in Yandex’s zoekalgoritme is zeker opzienbarend en beschreven als het meest interessante in jaren in SEO door Martin MacDonald op Twitter.

Yandex ranking factoren

Wil je in iets meer detail weten waar die factoren over gaan, kan je de Yandex ranking factoren hier ook lezen, uitgelegd door ChatGPT.
Bron: https://github.com/sundios/Yandex-Ranking-Factors/

Nuttige informatie voor Google optimalisatie

Alex Buraks merkt op dat er ook nuttige informatie te vinden is voor Google SEO in de gelekte bestanden.

Volgens Buraks verkiest Yandex’s zoekmachine pagina’s die:

  • Vaak geupdate worden
  • Veel organische verkeer (unieke bezoekers) hebben
  • Minder cijfers en schuine strepen in hun URL hebben
  • Een geoptimaliseerde code hebben in plaats van “harde pessimisering” met “PR=0”
  • Op betrouwbare servers worden gehost
  • Toevallig Wikipedia-pagina’s zijn of gelinkt zijn vanaf Wikipedia
  • Gehost of gelinkt zijn vanaf hogere niveau-pagina’s op een domein
  • Sleutelwoorden in hun URL hebben (tot drie)

Het belang van goede SEO

Hoewel dit lek nuttig is om een ​​algemeen begrip te krijgen van hoe zoekmachines werken, zal je niet hierdoor meteen uitvoerbare SEO-aanwijzingen zien die al niet bekend waren. Ze onderstrepen juist het belang van de factoren die al belangrijk geacht werden.

Deze belangrijkste factoren blijven neerkomen op:

  • Goede kwalitatieve inhoud
  • Mobile first gedachte
  • De pagina-ervaring
  • De pagina-snelheid
  • On-page optimalisatie.
  • Interne links
  • Externe links

Zie hieronder ook hoe een groep SEO-experts die de belangrijkheid van de rankingsfactoren beoordelen:

Ranking factors Google SEO

Ben je nieuwsgierig hoe je via SEO beter gevonden kan worden online?

Ondanks alle tips kan het allemaal toch nog erg ingewikkeld zijn. Running your Marketing kan jou helpen bij al jouw vragen rondom beter gevonden te worden beantwoorden. Ook kunnen wij je helpen met meer inzicht geven op welke zoekwoorden jouw gebruikers je product zoeken en waar de kansen liggen.

Total Views: 1.440Daily Views: 1