Inhoud

Hoe blijft je content nog betrouwbaar in het tijdperk van AI?

We zitten in een spannende tijd met ongelooflijk veel nieuwe en spannende ontwikkelingen. Vooral door de opkomst van AI dat de laatste maanden een vogelvlucht heeft genomen.
Gebruikers worden steeds meer sceptisch, wat kan je tegenwoordig nog vertrouwen? En hoe stem je daar je content op af? Daar draait het allemaal om in deze nieuwe editie van Friends of Search 2023. Het grootste SEO event van de Benelux.

Friends of Search is het evenement gericht op de laatste ontwikkelingen en trends binnen zoekmachine marketing en aanverwante onderwerpen. Het brengt experts op het gebied van zowel organische als betaalde zoekmachine marketing samen om te discussiëren over de nieuwste technieken, inzichten en best practices in verschillende branches.

Hoe is de ontwikkeling bij Google de afgelopen 10 jaar geweest?

Om te begrijpen waar we zijn aangekomen is het goed om te kijken hoe Google zicht ontwikkeld heeft de afgelopen 10 jaar. Drie belangrijke trends zijn te onderscheiden de afgelopen jaren:

  • Machine learning & ai

  • SERP Features

  • Knowledge graph

Google heeft de laatste jaren vooral gefocused om zo relevant mogelijke zoekresultaten aan gebruikers te laten zien door updates die tot doel hadden om spamsites tegen te gaan. Spamsites zijn websites die heel veel linkjes bevatten maar zelf weinig tot geen content hebben. Meestal zijn dit affiliate sites.
Daarnaast is de SERP pagina, de resultaten pagina op Google steeds meer uitgebreid met relevante informatie die te maken heeft met de zoekopdracht. Denk aan maps, veel gestelde vragen, advertenties.
En ten slotte worden de zoekresultaten verrijkt met de Knowledge graph. Met de Knowledge Graph krijg je direct een antwoord op je vraag, in plaats van alleen een overzicht met links naar websites die wellicht het antwoord geven waarnaar je op zoek bent.

Introductie van E-E-A-T, belangrijke Google update

Hoewel er tientallen belangrijke details zijn over wat er veranderd is, is de meest belangrijke verandering naar alle waarschijnlijkheid de introductie van de letter E aan het begin van de populaire acroniem E-A-T. EAT staat voor Expertise, Authoriteit en betrouwbaarheid. 

De toevoeging van “ervaring” geeft aan dat de kwaliteit van content ook beoordeeld kan worden door te begrijpen in hoeverre de contentmaker uit eerste hand ervaring heeft met het onderwerp.

Met deze herformulering van E-A-T stelt Google ook dat “vertrouwen” centraal staat in dit concept en de “belangrijkste lid van de E-A-T familie” is.

Hoe maak je nog betrouwbare content in het tijdperk van AI?

Melanie Diezel laat door middel van een model zien hoe je dit vertrouwen online kan bewerkstelligen.

Friends of Search 2023 SEO Melanie Diezel

Dit doe je door 3 stappen:

Corroboration

De eerste stap is om bewijs te leveren met experts. Door het noemen van autoriteiten en beroemdheden die je bedrijf vertrouwen en waar je mee samenwerkt, kan je jouw bedrijf als betrouwbaar en gezaghebbend presenteren. Dit kan worden bereikt door middel van inhoud die gericht is op awards, partners, getuigenissen en beoordelingen. Dit soort inhoud kan helpen om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen en de geloofwaardigheid van je bedrijf te vergroten.

Demonstration

Een andere manier is om je bedrijf te presenteren door middel van een “demonstratie”. Je kan dit doen door verhalen te vertellen over hoe je je beloftes waarmaakt door aan de verwachtingen van je klanten te voldoen. Door het delen van succesverhalen, zoals hoe wje de verkoop hebt verhoogd en de uitdagingen die je daarbij bent tegengekomen, kan je jouw bedrijf nog verder positioneren als een expert in je branche.

Education

Maar soms zijn potentiële klanten nog niet zeker of je product of dienst geschikt is voor hen. In dat geval is het belangrijk om je gebruikers bij te leren. Als zij nog niet genoeg weten over je product, dien je jouw doelgroep te helpen bij het nemen van een beslissing. Door how-to content te delen die gericht is op het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen van je doelgroep, kan je jouw bedrijf als een betrouwbare bron van informatie presenteren en het vertrouwen van je doelgroep verder vergroten.

Betrouwbaarheid wordt erg belangrijk de komende jaren, maar wat kunnen we nog meer verwachten?

Volgens Barry Adems zijn er 3 grote trends te verwachten:

  1. machine learning
    Google gaat door met nog meer ai en machine learning toepassen om zoekresultaten te verbeteren.
  2. SERP features
    De SERP resultaten zullen met ai worden verrijkt.
  3. Knowledge Graph
    De knowledgegraph en ai zullen samen komen, waardoor je nog betere resultaten kan verwachten.

AI en Chatgtp en de invloed op SEO

Zoals gezegd was ChatGPT ook een belangrijk thema deze Friends of Search. ChatGPT blijft een taalmodel en geeft nog veel fouten daarom is het aan te raden om niet zo maar artikelen of content door ChatGTP te laten schrijven. En zeker niet voor content die valt in de categorie Your Money of Your Life (YMUL). Dit zijn sites die te maken hebben met gezondheid of financiën die gebruikers erg kunnen schaden.  Hier kijkt Google extra streng naar.
En er bestaan al tools die zien of een tekst is geschreven door AI, het zou raar zijn als Google hier ook al niet naar kijkt. Dit zal dus ook van invloed zijn op je SEO.

Friends-of-Search-2023-SEO-LilyRay

Waar is chatGTP dan wel goed voor?

Hier zijn enkele voorbeelden van wat je met ChatGPT kunt doen:

  • ChatGPT kan helpen bij het genereren van tekst, bijvoorbeeld voor het schrijven van artikelen, productbeschrijvingen, e-mails, of andere soorten inhoud. Dit kan handig zijn als je weinig tijd hebt, of als je inspiratie zoekt voor wat je wilt schrijven.
  • ChatGPT kan ook worden gebruikt voor SEO-doeleinden, zoals het genereren van robots.txt-bestanden, HTML-codes, Markdown-opmaak, tabellen, FAQ’s en vertalingen. Het kan ook factchecks uitvoeren en grammatica controleren om ervoor te zorgen dat jouw inhoud duidelijk en nauwkeurig is.
  • Verder kan ChatGPT ook worden gebruikt voor dataverwerkingstaken, zoals het bewerken van CSV-bestanden, het structureren van JSON-gegevens en het uitvoeren van regex-patroonmatches.
  • ChatGPT kan ook fungeren als virtuele assistent, waarbij het kan helpen bij het beantwoorden van vragen, het plannen van afspraken of het doen van onderzoek.

Tenslotte, nog wat takeaways…

Bekijk hier een sellectie van presentaties gegeven op Friends of Search 2023

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een goede content strategie?

Het kan zijn dat je de informatie die je zojuist hebt gelezen helemaal niet begrijpt en daar toch liever hulp van een expert bij wil gebruiken. Running Your Marketing kan jou altijd helpen bij het opzetten van een content strategie en ook op basis van zoekwoorden en concurentie analyse aangeven waar kansen liggen in jouw branche.