O

p donderdag 11 april was weer het Emerce Conversion congres in pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Emerce Conversion is het congres op het gebied van alles rondom optimalisatie van conversie via het digitale kanaal.

Diverse sprekers vertellen over de laatste trends, nieuwste inzichten en best tips en tricks. Dit is het eerste deel van een verslag van een aantal van deze sprekers en de learnings die ze gaven.

Culture of experimantation? Het gaat om “customer centricity”.

Het thema dit keer was: “Culture of Experimantation”. En de vraag hierbij was, hoe krijg je binnen een organisatie een “culture of experimantion”. Een overkoepelend thema daarbij over de hele dag kwam duidelijk steeds naar voren en dat was “customer centricity”. Eigenlijk draait alles hierom. Waarom doe je alle optimalisaties op je website? Dit doe je uiteindelijk voor je klant. Daar zou alles om moeten gaan. Natuurlijk een beetje een open deur, maar toch gebeurt het nog steeds veel te weinig. Nog nooit is zoveel data beschikbaar en op hetzelfde moment wordt deze data massaal genegeerd.

Waarom wordt data massaal genegeerd?

De eerste spreker, Steen Rasmussen gaat hier op in. Steen Rasmussen is een van de meer bekende digitale analisten en sprekers uit Denemarken en heeft meer dan 15 jaar ervaring in online optimalisatie van websites.

Hij noemt een aantal redenen waarom data nog steeds massaal genegeerd wordt, waaronder dat de data die we verzamelen steeds complexer wordt om te duiden en te interpreteren. Ook kijkt tegenwoordig de manager mee in de passagiersstoel over je schouder en heeft daar ook een duidelijke mening over, terwijl deze niet de kennis bezit om die data goed te duiden.

Dit wordt ook wel het Dunning -Kruger Effect genoeg.

Dunning-Kruger-effect-Running-Your-Marketing

Managers denken ook veel meer en beter te weten wat er aan de hand is. In deze video wordt meer over dit effect verteld.

Why incompetent people think they’re amazing – David Dunning

En bekijk hier alle biases waarmee je te maken hebt:

Dit leuke filmpje legt een aantal veel voorkomende biases uit:

Learnings

  • Wees bewust van de veel voorkomende biases die men heeft zowel op de werkvloer als van je bezoekers op  je website

Conversiegerichte copywriting voor dienstverlening

De volgende spreker is David Brinks van Hardcopy. Hij is een SEO copywriter. Ik zelf vind dat communicatie erg belangrijk en onderschat wordt op websites en op dat vlak valt er nog veel te winnen. Ik ben erg benieuwd of hij me nog iets nieuws kan vertellen.

David laat in zijn presentatie al snel een slide van Captain Obvious zien. Wees Captain Obvious.

captain-obvious-conversion2019-running-your-marketing

Vraag je je af, voor wie je schrijft. Ken je publiek! Waarom leest de bezoeker je tekst?

Omdat hij op zoek is naar relevante informatie. Dus: plaats de belangrijkste punten zo hoog mogelijk in de tekst en wees concreet. Richt je op het laaghangend fruit! Met andere woorden wees Captain Obvious.

Hij noemt nog een aantal modellen en schrijvers die je hierbij verder kunnen helpen;

MBTI, en het win model en Cialdini.

En hoe bepaal je wat je gaat optimaliseren?

  • Check je analytics, en begin met verbeteren van pagina’s die veel traffic en impact hebben. Hou je vooral niet in met wijzigingen!

  • Gebruik tools om met heatmaps / clickmaps userrecordings

  • Vraag je potentiële klant gewoon 1 op 1, geef ze een opdracht, ga door we website heem met ze etc.

Toptaken van Gerry MC Govern

Tenslotte nog een leuke en interessante video om in dit licht te bekijken is toptaken van Gerry MC Govern.

Learnings

  • Be captain obvious, begin met het laaghangend fruit

  • Check je google analytics en begin met verbeteren van pagina’s die veel traffic en impact hebben. Hou je vooral niet in met wijzigingen!

  • Gebruik tools om met heatmaps / clickmaps userrecordings

  • Vraag je potentiële klant gewoon 1 op 1, geef ze een opdracht, ga door we website heem met ze etc.